Zastosowania druku wielkoformatowego

Druk wielkoformatowy jest obecnie powszechnie wykorzystywany, głównie w celach reklamowych, chociaż nie tylko. W praktyce termin ten odnosi się do różnych technologii drukarskich, które umożliwiają produkcję materiałów poligraficznych o dużej powierzchni. W tym artykule opiszemy najważniejsze cechy druku wielkoformatowego, a także przykłady jego zastosowania.

Specyfika druku wielkoformatowego

Druk wielkoformatowy, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się różnego rodzaju dużych powierzchni. W ten sposób powstają przede wszystkim wydruki do zastosowań zewnętrznych, ale duże formaty mogą być wykorzystane również wewnątrz pomieszczeń.

Jak już zostało wspomniane, druk wielkoformatowy realizowany jest z zastosowaniem różnych technologii drukarskich, do których zaliczamy:

  • druk solwentowy (wydruki pokrywane są laminatem, dzięki czemu są one trwałe i zyskują wyjątkową odporność na warunki atmosferyczne)
  • druk atramentowy (wydruki tworzone są z zastosowaniem atramentów pigmentowych lub wodnych; zapewniają bardzo wysoką jakość, najczęściej stosowane są w przypadku tworzenia materiałów do ekspozycji wewnętrznej)
  • druk lateksowy (posiada cechy druku pigmentowego, a jednocześnie wyróżnia się wysoką odpornością na warunki zewnętrzne podobnie jak druk solwentowy)
  • druk UV (najnowsza technologia druku wielkoformatowego, w dużym stopniu zbliżona do druku solwentowego, jednak zamiast rozpuszczalnikowych farb solventowych, stosuje się farby utrwalane promieniowaniem UV)

Oczywiście warto też pamiętać, że do realizacji projektów powyżej formatu A0 niezbędne jest zastosowanie specjalnych drukarek lub ploterów wielkoformatowych. Są to urządzenia służące właśnie do tworzenia druku na szerokiej gamie różnych powierzchni, w tym nie tylko na papierze, ale również folii, tkaninach, płótnach itd.

Do jakich celów wykorzystywany jest druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy znajduje zastosowanie przede wszystkim w reklamie. W tej technologii powstają tablice reklamowe, banery, plandeki na samochody, witryny sklepowe, reklamy świetlne, bilboardy, różnorodne transparenty, ekspozytory itp. Zalet reklamy wielkoformatowej jest wiele. Przede wszystkim są to stosunkowo niskie koszty wydruków przy stosunkowo dużym zasięgu komunikatu reklamowego. Za sprawą tych nośników można dotrzeć uzyskać spore zasięgi lokalne w bardzo krótkim czasie. Oczywiście o skuteczności reklamy decyduje też wiele innych czynników, takich jak chociażby atrakcyjna lokalizacja, jednakże jej duże rozmiary mają w tym przypadku duże znaczenie.

Jednak nie tylko branża reklamowa korzysta z możliwości, jakie zapewnia druk wielkoformatowy. Służy on również do celów informacyjnych. W tej technologii powstają m.in. tabliczki z nazwami ulic, urzędów i instytucji czy zewnętrzne mapy miast.